K poskytov�n� sv�ch slu�eb pou��v�me soubory cookies. Kliknut�m na „P�ijmout“ souhlas�te s pou�it�m cookies za ��elem analytiky a marketingu.

V�ce informac�
Nastaven� cookies P�ijmout v�e

Nastaven� cookies

V tomto okn� si m��ete upravit pou��v�n� cookies podle vlastn�ch preferenc�. Pokud ponech�te v�choz� nastaven�, budou povoleny pouze cookies nezbytn� pro fungov�n� webu.

Technick� cookies – nezbytn� pro fungov�n� webu

v�dy povoleno

Technick� cookies jsou nezbytn� pro fungov�n� webov�ch str�nek, nen� tedy mo�n� je zak�zat. Obvykle se nastavuj� v reakci na akce, kter� na webu sami provedete, jako je nastaven� zabezpe�en�, p�ihl�en� a vypl�ov�n� formul���. Tyto cookies m��eme nastavit my nebo poskytovatel� t�et�ch stran, jejich� slu�by na webu vyu��v�me, a neukl�daj� ��dn� informace, kter� lze p�i�adit konkr�tn� osob�. M��ete si nastavit sv�j prohl�e� tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich zas�lal upozorn�n�. M�jte ale na pam�ti, �e n�kter� str�nky bez t�chto soubor� nemus� fungovat spr�vn�.

Cookie Popis
cookies_level Va�e nastaven� cookies z tohoto dialogu
PHPSESSID Rela�n� cookie udr�uj�c� ID aktu�ln� session

Analytick� a v�konnostn� cookies

povolit

Analytick� a v�konnostn� cookies se pou��vaj� k anal�ze n�v�t�vnosti webov�ch str�nek a k dal��mu zlep�en� jejich fungov�n�. Pom�haj� n�m porozum�t z�jm�m n�v�t�vn�k� a zp�sobu, jak�m na�e webov� str�nky pou��vaj�. Tyto cookies neshroma��uj� informace, kter� by v�s mohly identifikovat.

Cookie Popis
_ga_Q5WWRN5W1M Cookie analytick�ho syst�mu Google Analytics
_ga Cookie analytick�ho syst�mu Google Analytics

Marketingov� cookies

povolit

Jsou pou��v�ny pro sledov�n� n�v�t�vn�k� na webov�ch str�nk�ch. Z�m�rem je zobrazit reklamu, kter� je relevantn� a zaj�mav� pro jednotliv�ho u�ivatele a t�mto hodnotn�j�� pro vydavatele a inzerenty t�et�ch stran.

Cookie Popis
_gcl_au Marketingov� cookie Google Adwords
_fbp Marketingov� cookie Meta
Povolit v�e Povolit vybran�

Literatura

08. 05. 2010 / ? / literatura

Poslouch�m soundtrack ke sci-fi Moon - t�m�� s jistotou nejlep��ho filmu, kter� jsem v ned�vn� dob� vid�l � listuji si st��dav� Kafkov�m Procesem a Ishigurov�m posledn�m rom�nem Neopou�t�j m� (Never Let Me Go) a p�em��l�m, jak to v�e skloubit dohromady. Jsem toti� p�esv�d�en, �e jak film, tak tyto dv� knihy maj� hodn� spole�n�ho.

�Utkv�l zrakem na posledn�m poschod� domu, soused�c�ho s lomem. Jako kdy� vy�lehne sv�tlo, rozlet�ly se tam okenice jednoho okna, jak�si �lov�k, slab� a tenk� v t� d�lce a v��ce, vyklonil se prudce daleko ven a je�t� rozp��hl ruce do d�lky. Kdo to je? P��tel? Dobr� �lov�k? N�kdo, kdo poci�uje ��ast? N�kdo, kdo chce pomoci? Je s�m jedin�? Jsou to v�ichni? Je je�t� n�jak� pomoc? Jsou n�mitky, na n� se zapomn�lo? Jist�e jsou. Logika je sice neot�esn�, ale �lov�ku, kter� chce ��t, neodol�. Kde je soudce, jeho� nikdy nespat�il? Kde je vysok� soud, k n�mu� se nikdy nedostal? Zvedl ruce a rozt�hl v�echny prsty.� Toto jsou posledn� okam�iky v �ivot� Josefa K., t�sn� p�ed t�m, ne� jej dva p�ni v cylinrech poprav� za zlo�in, jeho� povahu nezn�, a p�esto�e v� zcela jist�, �e nikdy nic zl�ho nesp�chal.

Hrdinou Ishigurova rom�nu je pe�ovatelka Kathy H., kter� bylo po idylick�m d�tstv� str�ven�m v intern�tn� �kole sd�leno, �e ona i ostatn� spolu��ci jsou lidsk�mi klony, jejich� jedin�m �kolem je poslou�it v dosp�losti jako d�rci org�n�. Role Kathy H. je komplikovan�j�� v tom, �e se star� o ostatn� d�rce, kte�� obvykle um�raj� (�they complete�) po t�et� operaci. Jednou se doslechne, �e je mo�n� n�co jako odklad, a jde o n�j spolu se sv�m p��telem ��dat sv� b�val� vychovatelky. Ty ale zrovna nemaj� moc �as a pouze ob�ma sta�� ��ct, �e odklad mo�n� nen�.

Franz Kafka i Kazuo Ishiguro k sob� maj� velmi bl�zko a jejich d�la jsou si v mnoha ohledech podobn�. Ishiguro ale Kafku nekop�ruje, ale velmi citliv� uplat�uje jeho t�mata, rozv�j� je a p�etv��� do modern� podoby. ��inek na �ten��e je nicm�n� stejn�.

Sci-fi film Moon je nesm�rn� poveden� nejenom hudbou Clinta Mansella (z�v�r filmu je celkov�m pro�itkem srovnateln� se z�v�rem Lynchovy Lost Highway...�Dick Laurent is dead�... a Trent Reznor... a David Bowie), ale taky t�m, �e je v n�m p�ekvapiv� hodn� motiv�, kter� jsou charakteristick� pro Proces a Neopou�t�j m�:

K�ehkost �ivota a jeho kr�tkost, nevyhnutelnost smrti, zbyte�nost a nadbyte�nost existence, strojen� lidskost t�ch okolo, podivn� smysl pro zodpov�dnost navzdory d�siv�m okolnostem, rezignovanost - to v�e prov�zeno projevy zbytkov� (ale hou�evnat�) odhodlanosti.

...film se k tomu v�emu odehr�v� na M�s�ci a je tam jeden ��asn� robot!



Koment��e

Kontroln� k�d: kontroln� k�d
04. 06. 2010 / 03.23 / jiri

"..literatura m� b�t radost, a ne povinn� �etba...nemysl�m, �e existuj� univerz�ln� d�la, kter� promlouvaj� ke ka�d�mu.."

P. Vlk
..:)..spis nez "okridleny citat" by to mela byt primo mantra vsech cestinarek nebo cestinaru nebo vubec ucitelstva zabyvajiciho se literaturou!!!:)..

12. 05. 2010 / 12.22 / [ K! ]

No j� jen kdyby n�hodou �;-)

12. 05. 2010 / 11.37 / Do

no, u� asi ne. M�l jsem v�echny, je�t� n�co s n�jak�m orlem a jezdcem na koni na p�ebalu, n�jak� v�chodorusk� hrdinsk� epos, ale u� nev�m co to bylo ... a boj�m se, �e to je v nezn�mu. mo�n� u rodi��....

12. 05. 2010 / 09.44 / [ K! ]

Do - a to m� doma? To vypad� na prvn� vyd�n�, j� co m�m/jsem m�l tak to byly takov� ty typograficky st��zliv�, �e na obalu byl jen �ernob�lej od Buriana, n�zev a autor...

11. 05. 2010 / 15.52 / Do

a je�t� ty s t�ma prou�kama, jak tam vy�li Lovci Mamut�, Osada Havran� apod.

11. 05. 2010 / 15.38 / pitris

a� si kdo chce co chce ��k�, nejlep�� knihy jsou v edici KOD a se�ity KARAVANA :)

11. 05. 2010 / 08.47 / wolf

:) na�e spole�n� posezen� u piva jsou mysl�m velmi symbiotick�, d�ky nim jsem obohatil svou knihovnu o knihy o vesm�ru, fyzice, antropologii, finan�n� historii, hospod��sk�ch kriz�ch a taky piln� �tu The Economist, abych ti mohl kl�st z�ludn� ot�zky:)...zrovna netrp�liv� �ek�m na knihu The Beautiful Basics of Science a pak zadiktuju zase j�:)

10. 05. 2010 / 23.43 / Do

taky chv�l�m, s wolfem kdy� sed�m na piv�, tak u� se ani na kn�ky ra�i nept�m, bo nic ne�tu a nem�m k tomu co ��ct, to ra�i zab�edneme do ekonomie a politiky, tam mu ob�as m��u zadiktovat :)
d�ky wolfe za osvobozuj�c� rozsudek nad povinnou �etbou. jdu se vrhnout na tu lejzrovku.

10. 05. 2010 / 22.50 / wolf

ten Ishiguro by se ti mysl�m mohl l�bit (krom� Neopou�t�j m� ur�it� stoj� za to Soumrak dne)...jinak pro zm�nu �asnu nad tvoj� vn�mavost�, p�ehledem a taky nad t�m, jak�m zp�sobem a jak up��mn� knihy a filmy pro��v� a dok�e� se k nim vyj�d�it!...t��m se na dal�� koment��e:)

10. 05. 2010 / 20.20 / bodiedutch

Kafka je jeden z mych nejoblibenejsich autoru. Proces se mi cetl {z romanu} nejlepe. Po prvnim precteni jsem ho zahy precetla i podruhe a pak jsem se k nemu vratila za par mesicu. Cetla jsem ho celkem sedmkrat. Od posledniho precteni uplynuly zhruba dva roky a v dohledne dobe se k nemu hodlam vratit. Joyceho Odyssea bych zase ja osobne za nudu nemohal povazovat nikdy. Je to dilo natolik slozite a presymbolovane, ze clovek snad nikdy nemuze prestat objevovat nove a nove podtexty a postupne chapat souvislosti. Vzhledem k delce a hutnosti jsem ho precetla ,napodruhe', nema cenu se s tim lopotit, kdyz je hutnosti fakt hodne. Nechat chvilku ulezet, premyslet o tom, co bylo napsano a treba za pul roku si to vychutnat a uzit.
Moon se mi taky desne libil {a skutecne nejen proto, ze ho reziroval syn Davida Bowieho}, se soundtrackem souhlasim, Clinta uz mam oblibeneho i z drivejska.
Isighuru {snad sklonuji dobre} neznam, ale urcite se pokusim poznat.
Fakt chavlim tadyhlenctu literarni rubriku, moc se mi libi. Moc moc moc.

09. 05. 2010 / 21.59 / wolf

:)...doslovy jsou ur�it� u�ite�n�, poskytnout kontext, informace o autorovi, odkazy na dal�� tvorbu atd...interpretace d�la mohou b�t docela zav�d�j�c� a jednostrann�, eventu�ln� nepot�ebn�...zrovna u Kafky je pohled� hromada: Kafka n�bo�ensk�, existencialistick�, psychoanalytick�, mystick�, modern�, Kunder�v , symbolick�, alegorick� atd...mluvit se o tom moc ned�...liter�rn� v�dec A.Stich se v jedn� studii usm�val nad tradi�n�m �koln�m "co t�m cht�l b�sn�k ��ct?"...kdyby t�m cht�l b�sn�k n�co ��ct, tak by to �ekl a nenapsal by b�se�...Kafka nevypr�v� ��dn� p��b�hy a sta�� si p�e��st libovoln�ch p�r str�nek, aby bylo �lov�ku jasno o co jde, a pokud c�t� alespo� ��ste�nou sp��zn�nost, ��st d�l, p��padn� kouknout na n�jak� studie, recenze atd...v opa�n�m p��pad� se nem� smysl n�jak lopotit , a to jenom proto, �e je to tak slavn� autor, a rad�ji zkusit n�co jin�ho...spisovatel� je a� a�:)...p�i�lo mi docela pokryteck� a nucen�, kdy� n�m ve �kole ��kala jedna pan� u�itelka, �e a� napot�et� objevila, jak� je Van�urova Mark�ta Lazarov� skv�l� d�lo...ob�as je dobr� rad�ji na rovinu p�iznat, �e nap�. Joyce�v Odysseus je docela nuda a klidn� b�t za pitomce:)...literatura m� b�t radost, a ne povinn� �etba...nemysl�m, �e existuj� univerz�ln� d�la, kter� promlouvaj� ke ka�d�mu...

09. 05. 2010 / 14.15 / hippie

S Procesem jsem se trapil cca pul roku. Cetlo se to fakt blbe a kdyz jsem to docetl, tak jsem si rekl..hmm o cem to vlastne bylo?? Potom jsem si ale precetl doslov a rekl jsem si Ty vole, tak to bylo fakt dobry:))


© Copyright 2012–2026 youngprimitive.
All Rights Reserved.
D�msk�P�nsk�